dinsdag 11 november 2014

Daar ben ik weer… Geluidruchtig

Het was even stil. Niet in mijn hoofd, in mijn huis of in de raad maar wel op mijn blogspot. Jammer jammer. Er was zoveel om te delen! Maar met een verhuizing (binnen Zuidplas natuurlijk) een vakantie (buiten Zuidplas) en heel veel onderwerpen was ik onder de pannen. Nog maar net letterlijk, geloof me, dat verhuizen en verbouwen is geen pretje.

Maar goed. Wel stil, niet stilgezeten dus. In de tussentijd zijn er pittige onderwerpen voorbijgekomen. Decentralisaties, de Brinkhorst en vergeet de zwembaden niet. Onderwerpen waarbij op straat veel emoties komen kijken. Logisch. En ga daar als volksvertegenwoordiger maar eens het eerlijke geluid over laten horen.

Het eerlijke geluid
De CDA fractie bestaat uit vier personen. Natuurlijk hebben we onze eigen bagage. Een andere achtergrond. Dat helpt. Op basis van de portefeuilles die we hebben, bereiden we individueel een stuk voor. Dit mailen we naar elkaar. Een eerste kritische blik. We scherpen de stukken, vullen elkaar aan en geven een andere visie. Voor de raadsvergadering, meestal de week voorafgaand aan de raad beleggen we een fractievergadering. Tijdens dat overleg bespreken we het stuk nog een keer. Vragen we ons af of dit het geluid is dat we willen laten horen. Het eerlijke geluid!

Als het onderwerp er om vraagt zoeken we contact met betrokkenen. Met ervaringsdeskundigen. Mensen die weten waar ze het over hebben. Ondernemers die te maken hebben met de gevolgen van een besluit.

En lees me niet verkeerd. Ik ben het niet altijd eens met de mensen die ik spreek. Ze zijn het ook niet altijd met mij eens. Maar elkaars geluid horen, dat helpt!

Zo vullen we onze dagen om stukje bij beetje, dichtbij de Zuidplas te blijven staan. Soms op de fiets langs een omgevallen biels. Soms onder de takken door wandelend die wel erg ver naar beneden hangen, soms op de koffie bij bakker of de kapotte straten door skeelerend. Er is altijd wel wat te doen in Zuidplas. Zeker als je raadslid bent.

Je hoort het, het was even stil maar ik ben van plan om weer een flinke inkijk te bieden in mijn wereld rond de raad. Kijken of we de muren nog meer kunnen vervangen door glazen. Geluid maken zonder nou direct luidsprekers aan de muren van het raadhuis te hangen.

Over harde geluiden gesproken… Daar zijn de bouwvakkers weer. Ik ga me maar weer eens nestelen in stof en puin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten