woensdag 2 april 2014

Coalitie, oppositie, coalitie of toch liever oppositie

Ik zit in de wachtstand. En dat is nu net een stand waar ik niet zo goed in ben. De ‘gaangaangaan’ stand ken ik. De ‘ik ben lekker bezig’ stand heb ik ook onder de knie. Maar die wachtstand, tja.

Mijn politieke volgers weten ongetwijfeld waar ik het over heb. De coalitieonderhandelingen. Wie gaat er in de coalitie; Wie levert de wethouders. Oftewel wie gaan de Zuidplas besturen.
Wie gaat er in de oppositie? Krijgen ruimte? Oftewel wie houdt de coalitie scherp?

VVD coördineert de gesprekken. Een recht dat zij als grootste in de eerste plaats hebben. Het lijkt me een ingewikkelde taak voor Jan Hordijk als lijsttrekker van die club. Ga er maar eens met je fractie van zeven mensen uitkomen wat iedereen wil. Hoe ziet ieder individu een coalitie voor zich. En als je onderling niet uitkomt, wat dan? Je moet toch vier jaar verder.

Natuurlijk hebben wij in onze fractie ook gesprekken over wat we zouden willen. Wat onze voorkeuren zijn. Bijzonder is dat we daar met z’n vieren: Jurian Hennip, Marc Lansink, Jan Verbeek and myself hetzelfde over denken. We kijken naar programma’s en houden het zo zuiver. Wat ook fijn is? We willen geen van allen koste wat kost die coalitie in. We hebben de kiezers een belofte gedaan met ons verkiezingsprogramma. Dan mogen zij er ook van uitgaan dat we dit programma beschermen.

Ik vind het jammer dat er veel geroeptoeterd wordt. “Ik wil dit”, “ik wil dat” “Het moet per se zoals ik het wil.” (herkent u dat ook nog van het schoolplein?) Ik snap dat andere partijen ook hun programma’s willen beschermen. Maar volgens mij doe je dat niet door partijen uit te sluiten.

Het zou goed zijn als we in de coalitie komen. Goed voor bestuurlijke continuïteit. Goed voor de Zuidplas. Met Jan Verbeek hebben we namelijk een ervaren wethouder in huis. Maar stiekem, heel stiekem, u mag het ook niet doorvertellen, dat begrijpt u, zou ik Jan graag in onze CDA fractie willen houden. Hij weet zoveel van zoveel. Het is net of je een privébibliotheek hebt. Wie wil dat nu niet. Niet alleen de boeken met informatie maar ook een context.

Anyways… Ik ben geïnstalleerd, heb mijn eerste introductieavond gehad en we hebben meerdere fractievergaderingen achter de rug. Iedere week krijg je als raadslid een Raads Informatie Brief (RIB). Verrassend leuk. Allerlei informatie over de Zuidplas die in verschillende vormen zoals brieven, plannen van aanpak en documenten je mailbox in komt vliegen. Overigens ook, weliswaar minder verrassend, veel. Minimaal 100 bladzijden en dan vermoed ik dat dit een rustige week was.
Door de RIB krijg ik snel een beeld van zaken die leven, veranderingen die voor de deur staan.

De verkiezingen waren vandaag precies 3 weken geleden. Soms voelt het als twee dagen, soms lijken er alweer maanden voorbij te zijn.

Gelukkig mogen we een beetje uit die wachtstand stappen. Niet alles is afhankelijk van coalitievorming. (Staat natuurlijk buiten discussie dat het goed is dat er snel een coalitie gevormd wordt) Dus ik ben bezig. Lekker bezig! Waarmee? Tja, dat onderwerp laat ik graag voor mijn volgende blog… be there!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten