woensdag 23 april 2014

Over grondexploitaties en ZZP'ers

De eerste maand zit erop. Of ik zit er een maand op. Net hoe je het wilt zien natuurlijk. Introductie bijeenkomsten over grondexploitaties, jaarrekeningen, gesprekken over veiligheid en een politiebureau dat niet weg mag. Echt niet.
De conclusie? Wat is er veel te leren. Mijn grote geluk? Leren is leuk!
Mijn uitdaging? Alles wat ik leer vertalen. Vertalen van ‘politieks’ naar ‘Zuidplas’’ Politiek bij de mensen brengen. Inwoners van Zuidplas blijvend informeren over dat wat zich afspeelt in de raad. Duidelijk maken waarom het zich daar afspeelt.
En dan politiek bij de mensen halen. Zo ontstaat er langzaam maar zeker een evenwicht. Althans dat hoop ik. Een mooie start hiervan was de ZZP avond. Enthousiaste eenlingen die samen bouwen aan een krachtige vereniging om zo een stevige stem te creëren. Dat is waar ‘samen sterk’ en dus het CDA voor staat.
Woensdag 9 april was deze ZZP avond. Gaaf hoor, om te praten met deze Zelfstandigen zonder personeel. Wist u dat er in de Zuidplas ruim 3000 van deze inwoners met kleine bedrijfjes zijn? Ik niet. 1000 was mijn inschatting. Daar zat ik dus mooi naast.
3000 inwoners. En het mooiste is? Er is niet één standaard ZZP’er. Er zijn jonge moeders, gepensioneerden, dertigers die goed betaalde banen achter zich laten, slachtoffers van de crisis die hun geluk op deze manier beproeven en meer en meer en meer.
In mijn beleving is de ZZP club een perfecte afspiegeling van de gemeente Zuidplas. Ik hoop dan ook oprecht dat alle individuele ZZP’ers zich aansluiten bij deze vereniging en zo met de individuele capaciteiten een krachtig geluid kunnen vertegenwoordigen.
Het was interessant om aan te sluiten. De vraag: ‘Wat helpt ZZP’ers?” te stellen aan mensen die werkelijk tot deze groep behoren. Als ik dat de komende jaren nu blijf doen dan hoef ik nooit een beleid te bedenken. Dan weet ik wat er speelt op straat en bedenkt de straat het voor me. Om zo’n verlengstuk van inwoners van de Zuidplas te zijn ga ik nu eerst weer leren.
Over stukjes grond in de gemeente Zuidplas, over wat dat stukje grond kost en wat dat stukje grond oplevert. Over wat er dan uiteindelijk, na alle plussen en minnen, onder de streep overblijft. Want dat is wat de grondexploitatie is. Bent u weer een stukje wijzer. Duik ik het volgende stuk in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten