woensdag 9 juli 2014

Nieuwe partner?

Het is warm. Niet zo zeer kokend maar meer benauwd. Wat de avond gaat brengen weet ik nog niet als ik op mijn 12 cm hakken het Comenius college in Nieuwerkerk binnenloop.
Om lessen te volgen? Het gebouw te inspecteren? Om met scholieren te praten over gemeentepolitiek dan misschien?
Nee, nee en goed idee, ga ik doen maar nee. Wat dan wel? Ik ga speeddaten! 2 uur lang iedere 5 minuten om de tafel met een andere partner.
Huh? Je was toch zo gelukkig met je man? Dat klopt! Het is dan ook ‘speeddaten 2.0’. Deze avond zitten raadsleden om de tafel met organisaties, stichtingen, verenigingen etc. uit de gemeente. Vanavond sluiten er 15 partijen aan. Ik begrijp bij aankomst dat er twee partijen zijn die op het laatste moment afgehaakt zijn. Op het moment dat het me verteld wordt heb ik daar geen oordeel over. Na afloop kan ik oprecht zeggen: ‘Jammer!’



Want het is leuk. Vooral voor nieuwe raadsleden en dubbel interessant voor mij als niet geboren en getogen Nieuwerkerkse/inwoner van Zuidplas. (Hoewel ik 100% het ‘ik ben hier thuis’ gevoel heb!) Het is juist voor mij interessant omdat ik spreek met vertegenwoordigers van de meest uiteenlopende organisaties binnen de Zuidplas. Veelal vrijwilligers. Altijd mannen en vrouwen met groot hart voor hun zaak. Ondanks uiteenlopende werkgebieden komt één gedeelde zorg telkens weer boven. Het gebrek aan, jonge, aanwas van vrijwilligers.
 Spannend. Zeker als je je realiseert dat sommige organisaties op de handen van de vrijwilligers gedragen worden. Het is goed om daarbij stil te staan. Natuurlijk doen de vrijwilligers hun werk niet voor de waardering. Maar een beetje loven en prijzen op zijn tijd is gewoon terecht.

Aan het einde van de avond ben ik een stukje rijker. Nee, er is mij niet van alle kanten geld toegestopt. Echt niet ;) Maar met kennis over reuma, hospice, ouderen, molen, peuterspeelzalen, de muziekschool, de oudheidskamer etc etc. ben ik kennis rijker. Meer kennis over alle activiteiten die georganiseerd worden en al het ‘liefdewerk oud papier’ dat er in mijn dorp gedaan wordt.
Ondanks de gevouwen waaiers die nodig waren om de hitte te trotseren wasd de avond meer dan de moeite waard.


Speeddaten was voor mij een nieuwe ervaring. Een positieve! Dus die nieuwe partner thuis heb ik niet nodig maar op deze manier ‘organisatie speeddaten’ ga ik zeker weer doen. Sterker nog, aanstaande zaterdag is er weer een sessie. In Zevenhuizen deze keer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten